Objednávej
dárkové poukazy
FitKitchen!

Vyber si jakýkoliv program na libovolně dlouhou dobu. Překvapujme spolu!

Zanechte nám na sebe kontakt, náš Operator se
s vámi spojí a pomůže vybrat vhodný tarif

Bílkoviny – kolik, jak a proč?

Bílkoviny jsou stavebními kameny organismu, které plní nespočet různých funkcí, proto je nesmírně důležité zajistit tělu stabilní příjem kvalitních a dobře vstřebatelných bílkovin. Bílkoviny jsou složeny z aminokyselin a vyskytují se všude v těle v různých podobách.

Funkce bílkovin

Bílkoviny jsou stavebními složkami buněk, jsou důležité při vytváření nových buněk a tkání. Jsou rovněž přenašeči různých látek v organismu: myoglobin je proteinem, který váže a přenáší kyslík v krvi; transferin přenáší železo; další specifické proteiny jsou zodpovědné za přenos určitých hormonů. Mezi proteiny patří i protilátky, které chrání organismus před nebezpečnými bakteriemi, víry, parazity nebo toxiny. Enzymy a hormony jsou rovněž proteinového původu, a zprostředkovávají mnoho různých reakcí. Pohybová funkce je zajištěná svalovými proteiny, zásobní funkce – proteiny v játrech, slezině či kostní dřeni, a senzorická – receptory v oku proteinového původu. Vzhledem k tomu, že hormony jsou složený z proteinů, za regulaci tělních procesů mohou také bílkoviny. V neposlední řadě plní bílkoviny výživovou funkci, protože jsou zdrojem esenciálních aminokyselin, dusíku a hmoty ke stavbě nových buněk a tkání.

Z důvodu toho, že proteiny plní tak velké množství funkcí, potřebujeme pokrýt alespoň minimální denní příjem bílkovin v potravě pro správné fungování všech systémů.

Jaké je optimální množství bílkovin v jídelníčku?

Pro zdravého člověka průměrné váhy je denní doporučený příjem bílkovin 0,7 až 1 gram na kilogram tělesné hmotností. Pokud je energetický výdej jedince vyšší (tedy při sportování, fyzicky náročné práci atd), je nutné denní příjem bílkovin zvýšit až na 1,2-1,3 gramů na kilogram tělesné hmotností. U vytrvalostních sportů by se měl příjem zvýšit až na 1,6 g/kg, a sílové sporty vyžadují dávku 1,6 až 2 g/kg. Obecně platí, že procento bílkovin by se mělo pohybovat mezi 10 a 30 % denního příjmu kalorií. Čím je větší energetický výdej – tím by se měl zvýšit energetický příjem, a s tím i množství bílkovin v potravě.

Spočítat optimální množství bílkovin pro jednotlivce není náročné – je třeba určit, jaký má energetický výdej a vynásobit odpovídající číslo hmotností člověka. Náročnější ale je každý den počítat, kolik proteinů každá surovina, a tak i konkrétní pokrm, obsahuje a neustále dbát na to, aby byl dodržen denní doporučený příjem.

Čím hrozí nedostatek nebo nadbytek bílkovin ve stravě?

Při dlouhodobém nedostatku proteinů může dojít k narušení všech funkcí organismů, na nichž se proteiny podílí, zejména k narušení imunitních procesů, zpomalenému hojení ran, nedostatečnému růstu a obnově buněčných tkání, ubytku svalové hmoty, poruše funkcí enzymů a hormonů a zvýšenému riziku vzniku rakoviny. Pokud se k nedostatku proteinů přidá i nadbytek sacharidů (což se děje například u rostoucích organismů), může dojít k tzv proteinové malnutrici neboli kwashiorkoru – onemocnění, které se projevuje otoky, svalovou atrofií a psychomotorickými změnami.

Nadbytek bílkovin ve stravě je rovněž velmi nebezpečný z vícero důvodů. Jednak na využití nadměrného množství bílkovin organismus používá více „materiálů“, proto může dojít k deficitu určitých minerálů (například zinku a vápníku) a vitamínů skupiny B. Za druhé, velké množství bílkovin zatěžuje ledviny z důvodu zvýšené tvorby močoviny – organismus neumí bílkoviny skladovat (na rozdíl od tuků či sacharidů), a močovina odnáší s sebou dusík, který je produktem rozštěpení aminokyselin. Za třetí, přetížení trávicího systémů hrozí setrváním toxických produktů metabolismů aminokyselin v organismu, což má spoustu závažných následků, může dokonce zvýšit riziko vzniku rakoviny.

Dodržování optimálního množství bílkovin ve stravě je nesmírně důležité, ale kromě toho je nutné střídat zdroje aminokyselin. Není vhodné konzumovat omezený počet zdrojů bílkovin, ale je nutné zahrnout do jídelníčku jak rostlinné zdroje, tak i živočišné (či adekvátní rostlinnou náhradu). Důvodem toho je to, že různé bílkoviny mají různou biologickou hodnotu, tedy využitelnost organismem, a často obsahují i různé aminokyseliny.

Všechny FitKitchen jídelníčky jsou sestaveny výživovými odborníky, proto obsahují optimální množství bílkovin a optimální zastoupení všech aminokyselin, které tělo potřebuje. Vydejte se na cestu ke zdravému tělu – s FitKitchen!

Objednávej
dárkové poukazy
FitKitchen!

Vyber si jakýkoliv program na libovolně dlouhou dobu. Překvapujme spolu!

Zanechte nám na sebe kontakt, náš Operator se
s vámi spojí a pomůže vybrat vhodný tarif